نگرش دانشجویان رشته‌ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نسبت به یادگیری خود راهبر

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

پروانه اصفهانی
فایزه رسولخانی حدیثه شهرکی فاطمه محمدی
سميه ساماني

چکیده

مقدمه: با توجه به تحولات زیاد عرصه علم و دانش، یادگیری خودراهبر می‌تواند به عنوان یک مهارت بسیار مهم نقش اساسی در یادگیری مادام‌العمر و توانمندسازی افراد ایفا کند. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان رشته‌ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زابل، نسبت به یادگیری خودراهبر در سال 1398 صورت گرفت.


شیوه‌ی مطالعه: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 62 دانشجوی رشته‌ی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. از یک پرسش‌نامه‌ی استاندارد در این مطالعه استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون‌های توصیفی و استنباطی مناسب تحلیل شدند.


یافته‌ها: در مؤلفه‌ی مفهوم از یادگیری خودراهبر، عدم تأثیرپذیری از استاد با میانگین و انحراف معیار (0/935 ± 3/24)، در مؤلفه‌ی چگونگی تأثیر بر یادگیری، قدرت برانگیختگی بالاتر نسبت به شیوه‌ی سنتی با میانگین و انحراف معیار (0/791± 2/65)، در مؤلفه‌ی موانع، کوئیزها و آزمون‌ها با میانگین و انحراف معیار (961/0± 73/2) و در مؤلفه‌ی عوامل انگیزشی، سخنرانی خوب با میانگین و انحراف معیار (1/000± 3/02)، دارای بیش‌ترین فراوانی بودند.


نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان، قدرت برانگیختگی، نقش مهمی در تعیین کارآیی یادگیری خودراهبر ایفا می‌کند و آزمون‌ها و کوییزها از بزرگ‌ترین موانع آن قلمداد می‌شود.


واژگان كليدی: یادگیری خودراهبر، دانشجو، نگرش.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

نوع مقاله
مقاله پژوهشی

مراجع

1. Kazemi H, Omidi Najafabadi M. Factors affecting self-directed learning readiness (SDLR) of agricultural students in science and research branch, Islamic Azad University, Tehran. J Agric Ext Educ Res 2013; 5(4):
19-26. [In Persian].
2. Silen C, Uhlin L. Self-directed learning–a learning issue for students and faculty! Teaching in Higher Education 2008; 13(4): 461-75.
3. Liaison Committee on Medical Education. Functions and Structure of a Medical School: Standards for Accreditation of Medical Education Programs Leading to the MD Degree. Association of American Medical Colleges and the American Medical Association. [Online 14 2019]. Available from: URL:
http://lcme.org/publications/
4. Knowles MS. Self-directed learning: a guide for learners and teachers. New York, NY: Association Press; 1975.
5. Brockett RG, Hiemstra R. Self-direction in adult learning: perspectives on theory, research, and practice. New York, NY: Routledge & Kegan Paul; 1991.
6. Mahmud W, Haroon M, Munir A, Hyder O. Self-directed learning and research attitudes among medical students. J Coll Physicians Surg Pak 2014; 24(3): 173-7.
7. Jennett PA. Self-directed learning: a pragmatic view. J Contin Educ Health Prof 1992; 12(2): 99-104.
8. Taylor B. Self-directed learning: revisiting an idea most appropriate for middle school students. z Nashville TN: Combined Meeting of the Great Lakes and Southeast International Reading Association; 1995.
9. Lunyk-Child OI, Crooks D, Ellis PJ, Ofosu C, O`Mara L, Rideout E. Self-directed learning: faculty and student perceptions. J Nurs Educ
2001; 40(3): 116-23.
10. Miflin BM, Campbell CB, Price DA. A conceptual framework to guide the development of self-directed lifelong learning in problem-based medical curricula. Med Educ 2000; 34(4): 299-306.
11. Tahmasebzadeh Sheikhlar D. Student’ Attitudes toward Self-Directed Learning at Tabriz University of Medical Sciences. Iranian J Med Edu 2017; 17(79): 175-85. [In Persian].
12. Spencer JA, Jordan RK. Learner centered approaches in medical education. BM 1999; 318(7193): 1280-3.
13. Knowles MS. A history of the adult education movement in the United States. Melbourne, FL: Krieger Publishing Co.; 1994.
14. Guglielmino PJ, Guglielmino LM. Culture self-directed learner readiness and perception income in five countries. Advanced Management Journal. 2006; 71(2): 27-57.
15. Abdullah MH. Self-Directed Learning: Eric digests. [Cited 2017 Jun 23]. Available from: http://www.ericdigests.org/2002-3/self.htm
16. Linnenbrink EA, Pintrich PR. The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading and writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties 2003; 19(2): 119-37.
17. Yousefy A, Gordanshekan M. The relationship between self-directed learning and school motivation in medical students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian J Med Educ 2015; 14(12): 1066-73. [In Persian].
18. Ciekanski BJ. Enhancing self-monitoring during self-regulated learning of speech. In: Hartman HJ. Editor. Metacognition in learning and instruction: Theory, research and practice,
1st ed. Boston: MA: Kluwer; 2005.
p. 205-28.